ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 文化表現学部紀要
  3. 21

『カースティーン』における女性の連帯 : 擬ロマンス小説から彼女自身の物語へ

https://doi.org/10.20832/0002000033
https://doi.org/10.20832/0002000033
1236acdc-7565-464c-939e-2a0b3d99aa51
名前 / ファイル ライセンス アクション
bunka_021_001.pdf bunka_021_001.pdf (651.9 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-22
タイトル
タイトル 『カースティーン』における女性の連帯 : 擬ロマンス小説から彼女自身の物語へ
言語 ja
タイトル
タイトル Women’s Solidary Relationships in Kirsteen:From Quasi-Romantic Plot to Her Own Story
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 ヴィクトリア小説
キーワード
言語 ja
主題 マーガレット・オリファント
キーワード
言語 ja
主題 家父長制
キーワード
言語 ja
主題 女性とキャリア
キーワード
言語 ja
主題 結婚
キーワード
言語 ja
主題 ロマンス小説
キーワード
言語 ja
主題 ドレスメーカー
キーワード
言語 en
主題 Victorian Novel
キーワード
言語 en
主題 Margaret Oliphant
キーワード
言語 en
主題 Patriarchy
キーワード
言語 en
主題 Women and Careers
キーワード
言語 en
主題 Marriage
キーワード
言語 en
主題 Romantic Plot
キーワード
言語 en
主題 Mantua-Maker
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20832/0002000033
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 近藤, 眞理子

× 近藤, 眞理子

ja 近藤, 眞理子

en KONDO, Mariko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 この小論では、マーガレット・オリファントの後期作品『カースティーン』(1890)を取り上げ、それ以前の作品のヒロインたちと比較しながら、女性の生き方へのオリファントのアプローチの変容について考察する。『カースティーン』以前の小説のヒロインたちも、それぞれに社会の中で活躍できる道を模索する強い女性たちだった。しかし、彼女たちは最終的にその方便として結婚を選択し、夫を表に立たせるという家父長制の枠組みの中で自己実現を追求していた。一方、カースティーンは家父長が支配する家庭から脱却し、ロンドンでビジネスを成功させる。物語は冒頭ロマンス小説を思わせるが、次第に別の物語へと変貌していく。この作品はヒロインの異性関係を排除し、独立した女性同士の連帯を語る物語となっている。この分析を通して、オリファントが『カースティーン』において、家父長制の枠組みを超えて、女性の自立と連帯を物語化するに至ったことを明らかにしたい。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper examines Margaret Oliphant's later work, Kirsteen(1890), highlighting her shift in portraying women's lives by comparing the protagonist with the heroines of her earlier works. The heroines of Oliphant's pre-Kirsteen novels are also strong women who seek ways to thrive within society. However, they ultimately pursued self-fulfillment by choosing marriage as a strategic means to an end. They achieve their goals within the patriarchal framework by allowing their husbands to take the forefront. In contrast, Kirsteen breaks free from the patriarchal household and finds success in business in London. While the story begins with elements of a romantic plot, it gradually transforms into a different narrative. This novel eschews the heroine’s relationships with men and instead emphasizes solidarity among independent women. Through this analysis, I illuminate how Oliphant, in Kirsteen, transcends the framework of patriarchy to present a narrative that celebrates women's independence and mutual support.
言語 en
bibliographic_information ja : 梅花女子大学文化表現学部紀要
en : Baika Women's University Faculty of Cultural and Expression Studies Bulletin

号 21, p. 1-16, ページ数 16, 発行日 2025-03-20
出版者
出版者 梅花女子大学文化表現学部
言語 ja
item_10002_text_24
言語 ja
値 茨木 (大阪府)
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24320420
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12749671
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
見出し
大見出し 国際英語学科
小見出し 学術論文
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-11 02:37:29.772023
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3