ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 心理こども学部紀要
  3. 9

道徳の教科化に賛成する学校教員は権威主義的伝統主義者か?

https://doi.org/10.20832/00000163
https://doi.org/10.20832/00000163
ce7fc395-8260-4d7b-8df6-0edb5a623b8d
名前 / ファイル ライセンス アクション
shinri_009_004.pdf shinri_009_004 (430.1 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-03-01
タイトル
タイトル 道徳の教科化に賛成する学校教員は権威主義的伝統主義者か?
タイトル
タイトル Do Authoritarian-Conservatives Approve Upgrading Moral Education to an Official School Subject?
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 特別の教科「道徳」
キーワード
主題Scheme Other
主題 権威主義的伝統主義
キーワード
主題Scheme Other
主題 道徳教育均質化志向
キーワード
主題Scheme Other
主題 学校教員
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Moral education as a special subject
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Authoritarian-conservativism
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 An orientation for the homogenized moral education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 School teachers.
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20832/00000163
ID登録タイプ JaLC
著者 目久田, 純一

× 目久田, 純一

WEKO 157

目久田, 純一

Search repository
越中, 康治

× 越中, 康治

WEKO 159

越中, 康治

Search repository
MEKUTA, Jun-ichi

× MEKUTA, Jun-ichi

WEKO 160

en MEKUTA, Jun-ichi

Search repository
ETCHU, Koji

× ETCHU, Koji

WEKO 162

en ETCHU, Koji

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,権威主義的伝統主義と道徳の教科化に対する態度の関係性が,道徳教育均質化志向を媒介因子として仮定することによって,より良く説明されることを示すことだった。教育学部生と小・中学校教員を対象に質問紙調査を行い,権威主義的伝統主義尺度,道徳教育均質化志向尺度,そして道徳の教科化に対する態度について尋ねた。152 名の教育学部生(男性72 名,女性80 名)と157 名の小・中学校教員(男性69 名,女性84 名,不明4 名)のデータに基づき,HAD16.050 を用いて,権威主義的伝統主義と道徳の教科化に対する態度の関連性における道徳教育均質化志向の間接効果をBootstrap 法によって検討した。その結果,教育学部生と小・中学校教員の双方において,許容範囲内の間接効果が認められ(それぞれZ = 3.48, 95% IC [0.07, 0.21]; Z = 1.39,95% IC [0.00, 0.06]),本研究の想定した媒介モデルの妥当性が示された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The aim of this study was to show that making an assumption of a mediator variable, an orientation for the homogenized moral education, would explain better to relationship between attitude toward moral education upgraded to an official school subject and authoritative-conservation. We conducted a questionnaire survey and obtained valid responses from 152 undergraduates (72 males and 80 females) whose major were school education and 157 teachers (69 males, 84 females, and 4 unknown) working in elementary or junior high school. Mediation analysis using HAD (16.050ver.) yielded enough indirect effects (Z = 3.48, 95%IC [0.07, 0.21] among teachers and Z = 1.39, 95%IC [0.00 0.06] among students) and revealed validity of the mediational model as we expected.
書誌情報 梅花女子大学心理こども学部紀要
en : Baika Women’s University Research Bulletin-Faculty of Psychology and Children’s Studies

号 9, p. 41-48, 発行日 2019-03-21
出版者
出版者 梅花女子大学心理こども学部
出版地
値 茨木 (大阪府)
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24320439
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12749682
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
見出し
大見出し こども学科
言語 ja
見出し
大見出し Department of Children's studies
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 14:33:02.904656
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3