ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 看護保健学部紀要
  3. 13

養護教諭を対象とするトラウマインフォームドケア : 教育プログラム研修の実施と評価

https://doi.org/10.20832/00000301
https://doi.org/10.20832/00000301
f82a1458-a2d0-4c74-9913-2d5d322c568f
名前 / ファイル ライセンス アクション
kango_013_002.pdf kango_013_002 (855.5 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-03-20
タイトル
タイトル 養護教諭を対象とするトラウマインフォームドケア : 教育プログラム研修の実施と評価
タイトル
タイトル Trauma Informed Care for Yogo Teachers' Implementation and Evaluation of Educational Program Training
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 トラウマインフォームドケア
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育プログラム
キーワード
主題Scheme Other
主題 評価
キーワード
主題Scheme Other
主題 養護教諭
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 trauma informed care
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 education program
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 evaluation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Yogo teacher
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20832/00000301
ID登録タイプ JaLC
著者 菊池, 美奈子

× 菊池, 美奈子

WEKO 521

菊池, 美奈子

Search repository
重年, 清香

× 重年, 清香

WEKO 522

重年, 清香

Search repository
加藤, 直子

× 加藤, 直子

WEKO 523

加藤, 直子

Search repository
KIKUCHI, Minako

× KIKUCHI, Minako

WEKO 524

en KIKUCHI, Minako

Search repository
SHIGETOSHI, Kiyoka

× SHIGETOSHI, Kiyoka

WEKO 525

en SHIGETOSHI, Kiyoka

Search repository
KATO, Naoko

× KATO, Naoko

WEKO 526

en KATO, Naoko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 心身の健康問題や問題行動を表している逆境体験が背景にあると推測される子どもへ、トラウマインフォームドケア(TIC)概念による支援を展開するため、健康相談を行う養護教諭を対象に第1 回・第2 回TIC 教育プログラム研修を実施した。本研究は、TIC 教育プログラム研修を評価するために、第1 回事前・事後、第2 回事後に質問紙調査を3 回実施した。第1回事前・事後を比較した結果、養護教諭への知識、理解に関する質問項目21 問中19 問に有意差がみられた。また、講義によって知識を学び、理解を深めるだけでなく、グループワーク・演習による交流が、エンパワメントされる体験となり、TIC を学び続けながら実践する意欲、学校関係者(教員)の理解に向けて養護教諭が発信していく意欲につながっていた。今後も養護教諭を対象とする継続したTIC 教育プログラム研修が求められる。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The aim of this study was to develop support based on the Trauma-Informed Care (TIC) approach for children presumed to have had adverse experiences that manifest as mental and physical health problems and problem behaviors. To that end, the first and second TIC educational program training sessions were conducted for Yogo teachers who offer health counseling. A questionnaire survey was conducted thrice—before and after the first session and after the second session—to test the effectiveness of the training. A comparison of the results of the survey conducted before and after the first session showed significant differences in the participants’ responses for 19 out of the 21 questions regarding knowledge and understanding. In addition, the participants not only gained knowledge and deepened their understanding through lectures but also interacted with other members through group work and exercises. This thus was an empowering experience for them, leading to a willingness to continue learning and practicing TIC and to communicate with school personnel to improve the latter’s understanding. Therefore, continuous TIC educational program training should be conducted for Yogo teachers.
書誌情報 梅花女子大学看護保健学部紀要
en : Baika Women’s University Research Bulletin-Faculty of Nursing and Health Care

号 13, p. 10-21, 発行日 2023-03-20
出版者
出版者 梅花女子大学看護保健学部
出版地
値 茨木 (大阪府)
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24320447
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12749707
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
見出し
大見出し 看護学科
言語 ja
見出し
大見出し Department of Nursing
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 14:27:06.519551
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3