WEKO3
アイテム
子どもの遊びや人間関係についての意識の変化 : 教育実習前後の学生アンケートのテキスト分析
https://doi.org/10.20832/00000296
https://doi.org/10.20832/00000296f3b82b34-64a8-4261-92ce-2f47c9fba2fb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 子どもの遊びや人間関係についての意識の変化 : 教育実習前後の学生アンケートのテキスト分析 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Changes in the awareness of children’s play and relationships among Nursery School students : A textual analysis of questionnaires taken before and after teaching practicum | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 幼稚園教育実習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 子どもの遊び | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 人間関係 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | テキストマイニング | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teaching practicum at kindergarten | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | children’s play | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | relationships | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | text-mining | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.20832/00000296 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
高畑, 芳美
× 高畑, 芳美× 赤木, 公子× 久保田, 智裕× 服巻, 真須美× TAKAHATA, Yoshimi× AKAGI, Kimiko× KUBOTA, Tomohiro× HARAMAKI, Masumi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 教育実習を経ることにより,学生の保育者としての専門性の意識が向上することは,保育者養成校のこれまでの研究により認められている。本研究では,学生の学びの実態を実習前後のアンケートから得られた85 事例の記述内容を計量テキスト分析し実証した。①全般的な子どもの遊びについての捉え方の変化,②外遊びの概念の変化,③子どもの人間関係の捉え方の変化の3 点に着目し分析した。結果,実習前の指導でより学生に子どもの行動観察の着目点を指導しておくことの重要性と,実習を実施する学年の学びのプロセスに寄り添う丁寧な指導の必要性が明らかになった。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Previous studies on teacher training schools have found that students’ awareness of their expertise as teachers is enhanced by taking them through the teaching practicum. This study examined the reality of these students’ learning by conducting a quantitative textual analysis on statements made by 85 participants before and after undergoing the teaching practicum. We carried out our analysis focusing on the following topics: 1) changes in respondents’ general understanding of children’s play, 2) changes in the concept of outdoor play, and 3) changes in respondents’ understanding of children’s interpersonal relationships. For the first topic, we found that, after undergoing the teaching practicum, the numbers of nouns indicating the content of play and verbs describing activities significantly increased in the extracted words. Our study identified the importance of emphasizing key areas of focus when observing children’s behaviors among student teachers before engaging in the teaching practicum, as well as the necessity of detailed instructions that are in line with the processes of learning of the grade in which the teaching practicum is conducted. | |||||
書誌情報 |
梅花女子大学心理こども学部紀要 en : Baika Women’s University Research Bulletin-Faculty of Psychology and Children’s Studies 号 13, p. 13-22, 発行日 2023-03-20 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 梅花女子大学心理こども学部 | |||||
出版地 | ||||||
値 | 茨木 (大阪府) | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24320439 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12749682 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | こども教育学科 | |||||
言語 | ja | |||||
見出し | ||||||
大見出し | Department of Child Education | |||||
言語 | en |