ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 心理こども学部紀要
  3. 13

子どもの遊びや人間関係についての意識の変化 : 教育実習前後の学生アンケートのテキスト分析

https://doi.org/10.20832/00000296
https://doi.org/10.20832/00000296
f3b82b34-64a8-4261-92ce-2f47c9fba2fb
名前 / ファイル ライセンス アクション
shinri_013_002.pdf shinri_013_002 (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-03-20
タイトル
タイトル 子どもの遊びや人間関係についての意識の変化 : 教育実習前後の学生アンケートのテキスト分析
タイトル
タイトル Changes in the awareness of children’s play and relationships among Nursery School students : A textual analysis of questionnaires taken before and after teaching practicum
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 幼稚園教育実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 子どもの遊び
キーワード
主題Scheme Other
主題 人間関係
キーワード
主題Scheme Other
主題 テキストマイニング
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Teaching practicum at kindergarten
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 children’s play
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 relationships
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 text-mining
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20832/00000296
ID登録タイプ JaLC
著者 高畑, 芳美

× 高畑, 芳美

WEKO 499

高畑, 芳美

Search repository
赤木, 公子

× 赤木, 公子

WEKO 500

赤木, 公子

Search repository
久保田, 智裕

× 久保田, 智裕

WEKO 501

久保田, 智裕

Search repository
服巻, 真須美

× 服巻, 真須美

WEKO 502

服巻, 真須美

Search repository
TAKAHATA, Yoshimi

× TAKAHATA, Yoshimi

WEKO 503

en TAKAHATA, Yoshimi

Search repository
AKAGI, Kimiko

× AKAGI, Kimiko

WEKO 504

en AKAGI, Kimiko

Search repository
KUBOTA, Tomohiro

× KUBOTA, Tomohiro

WEKO 505

en KUBOTA, Tomohiro

Search repository
HARAMAKI, Masumi

× HARAMAKI, Masumi

WEKO 506

en HARAMAKI, Masumi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 教育実習を経ることにより,学生の保育者としての専門性の意識が向上することは,保育者養成校のこれまでの研究により認められている。本研究では,学生の学びの実態を実習前後のアンケートから得られた85 事例の記述内容を計量テキスト分析し実証した。①全般的な子どもの遊びについての捉え方の変化,②外遊びの概念の変化,③子どもの人間関係の捉え方の変化の3 点に着目し分析した。結果,実習前の指導でより学生に子どもの行動観察の着目点を指導しておくことの重要性と,実習を実施する学年の学びのプロセスに寄り添う丁寧な指導の必要性が明らかになった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Previous studies on teacher training schools have found that students’ awareness of their expertise as teachers is enhanced by taking them through the teaching practicum. This study examined the reality of these students’ learning by conducting a quantitative textual analysis on statements made by 85 participants before and after undergoing the teaching practicum. We carried out our analysis focusing on the following topics: 1) changes in respondents’ general understanding of children’s play, 2) changes in the concept of outdoor play, and 3) changes in respondents’ understanding of children’s interpersonal relationships. For the first topic, we found that, after undergoing the teaching practicum, the numbers of nouns indicating the content of play and verbs describing activities significantly increased in the extracted words. Our study identified the importance of emphasizing key areas of focus when observing children’s behaviors among student teachers before engaging in the teaching practicum, as well as the necessity of detailed instructions that are in line with the processes of learning of the grade in which the teaching practicum is conducted.
書誌情報 梅花女子大学心理こども学部紀要
en : Baika Women’s University Research Bulletin-Faculty of Psychology and Children’s Studies

号 13, p. 13-22, 発行日 2023-03-20
出版者
出版者 梅花女子大学心理こども学部
出版地
値 茨木 (大阪府)
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24320439
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12749682
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
見出し
大見出し こども教育学科
言語 ja
見出し
大見出し Department of Child Education
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 14:27:15.171647
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3