WEKO3
アイテム
ソナチネアルバムの運指に関する一考察 : クレメンティのソナチネ Op.36 を中心に
https://doi.org/10.20832/00000295
https://doi.org/10.20832/00000295dddb2d04-981f-4aad-918e-f98c270cf6e9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ソナチネアルバムの運指に関する一考察 : クレメンティのソナチネ Op.36 を中心に | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on the Fingering of The Sonatina album : Focusing on Sonatina Op.36 by Clementi | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ピアノ教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教員養成 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ソナチネ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 運指 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.20832/00000295 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
大西, 隆弘
× 大西, 隆弘× 中安, 修也× ONISHI, Takahiro× NAKAYASU, Shuya |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | ソナチネアルバムは、ピアノの初歩教材として広く一般的に使用されており、教材としての適格性や指導法に関する研究もなされて、価値も高く評価されている。そのため、一般のピアノ教室のみに留まらず多くの教員及び保育者養成校でも、バイエル、ブルグミュラー等に続く教材として用いられている。これらの楽譜には多くの校訂版が存在し、バイエルはどれもほぼ同じ内容であるのに対して、ソナチネは版によってアーティキュレーションや運指に多くの差異が認められる。そこで本研究では、教員及び保育者養成課程でのピアノ指導においてソナチネを使用する際の運指について検討した。ピアノの運指に関する先行研究より弾きやすい運指の基本的な考え方を整理して、その結果をもとに、クレメンティのソナチネOp.36-1 の運指について複数の楽譜を比較しながら分析、考察を行った。そして、教員及び保育者養成課程で使用する際の最適な運指案を示した。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The Sonatina album is widely and commonly used as elementary piano teaching materials, and its value as teaching materials has been highly evaluated through research on its eligibility as teaching material and use in teaching. Therefore, it is used not only in general piano classes but also in many teacher and childcare training schools as a teaching material following Bayer, Burgmüller, etc. There are many editions of these scores, and while Bayer is almost identical, Sonatina has many differences in articulation and fingering depending on the edition. Therefore, in this study, we examined fingering when using Sonatina in piano instruction for teacher and teacher training courses. Based on previous studies on piano fingering, we established basic concepts of fingering that is easy to play, and based on the results, we analyzed and examined the fingering of Clementi's Sonatina, Op. 36-1, while comparing multiple scores. Then, we presented the optimal fingering plan for use in the teacher and childcare worker training course. | |||||
書誌情報 |
梅花女子大学心理こども学部紀要 en : Baika Women’s University Research Bulletin-Faculty of Psychology and Children’s Studies 号 13, p. 1-12, 発行日 2023-03-20 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 梅花女子大学心理こども学部 | |||||
出版地 | ||||||
値 | 茨木 (大阪府) | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24320439 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12749682 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | こども教育学科 | |||||
言語 | ja | |||||
見出し | ||||||
大見出し | Department of Child Education | |||||
言語 | en |