ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 看護学部紀要
  3. 5

eラーニングを活用した基礎看護技術の学習支援の評価

https://baika.repo.nii.ac.jp/records/13
https://baika.repo.nii.ac.jp/records/13
618d106a-9d1e-4e3b-8baa-16494234f1c3
名前 / ファイル ライセンス アクション
kango_005_004.pdf kango_005_004 (782.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2015-05-27
タイトル
タイトル eラーニングを活用した基礎看護技術の学習支援の評価
タイトル
タイトル Evaluation of Web-based Learning Support for Fundamental Nursing Skills
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 eラーニング
キーワード
主題Scheme Other
主題 基礎看護技術
キーワード
主題Scheme Other
主題 評価
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Web-based Learning Support
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Fundamental Nursing Skill
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Evaluation
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 西上, あゆみ

× 西上, あゆみ

WEKO 20

西上, あゆみ

Search repository
緒方, 巧

× 緒方, 巧

WEKO 21

緒方, 巧

Search repository
湯浅, 美香

× 湯浅, 美香

WEKO 22

湯浅, 美香

Search repository
NISHIGAMI, Ayumi

× NISHIGAMI, Ayumi

WEKO 23

en NISHIGAMI, Ayumi

Search repository
OGATA, Takumi

× OGATA, Takumi

WEKO 24

en OGATA, Takumi

Search repository
YUASA, Mika

× YUASA, Mika

WEKO 25

en YUASA, Mika

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は、基礎看護学における技術演習でeラーニングを活用し、その効果と課題を明らかにすることである。研究方法は、研究者が作成したeラーニング教材を用いて、看護学部1年生「看護援助論Ⅰ」の履修生90名を対象に、1)教材に対する視聴の実態調査、2)演習に関する小テスト、3)自記式質問紙の調査を実施した。自記式質問紙は、先行研究を参考に、パソコンの保有、eラーニング教材の視聴の時間帯や場所、関心や役立ち状況など22項目で調査した。その結果、視聴率の平均値は、演習前では84.1%であったものが演習終了時には93.6%となった。eラーニング教材の視聴平均回数と小テストの結果について比較した結果、視聴の多い学生に成績がよい傾向があった。自記式質問紙の結果からeラーニングの必要性、関心、意欲が高いことがわかった。以上より基礎看護学における技術演習でeラーニングが有効であることが明らかになった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to use e-learning in the technical exercise class of basic nursing science, and to elucidate its effects and issues. In terms of the method, the researchers prepared the e-learning teaching materials, and we conducted researches among 90 freshman students of the nursing science faculty who are taking 'Fundamental Nursing Skill I 'class, of : 1) actual conditions of using the teaching materials, 2) some quizzes on the technical exercise,3) and a self-writing questionnaire research. In the questionnaire, we asked 22 questions,referring to preceding studies, such as whether they have computers, where and when they use e-learning materials, and if they were interesting or helpful. The results showed that the average usage rate of e-learning materials was 84.1% before the exercise class, but was 93.6% after the completion of the exercise class. The comparison between the average number of times of usage of e-learning materials and the results of the quizzes get better grade.The feedbacks of self-writing questionnaire indicated that the students regarded highly the necessity of the e-learning, interest and motivation. As a consequence, it became evident that the e-learning is effective in the technical exercise class in basic nursing science.
書誌情報 梅花女子大学看護学部紀要
en : Baika Women's University Faculty of Nursing Bulletin

号 5, p. 31-39, 発行日 2015-03-20
出版者
出版者 梅花女子大学看護学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21859639
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12555904
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 14:37:46.037586
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3